Den här artikeln redogör för vanliga skador och hur man enklast åtgärdar dem.

Punktering

Problem: Punktering kan drabba alla däck, men är kanske mest vanligt på vägar med grus och småsten. Luften pyser sakta ur däcket tills det är helt tömt på syrgas.

Åtgärd: Undvik småvägar och håll dig till ordentliga vägar som är bra underhållna. Om punkteringen infinner sig är det bra om man har med sig utrustning att lappa däcket med. Klarar man inte det eller saknar utrustning kan man svänga in på närmaste verkstad. Då kan du få en kopp kaffe som bonus medan du väntar på ett nytt fräscht däck. Det brukar vara enklast att byta slang på framdäcket, samma princip gäller för cyklar.

Frontalkrock

Problem: En bil råkar köra in i dig i låg till medelhög hastighet. Du vurpar men klarar dig välbehållen tack vare din gedigna skyddsutrustning och lagstadgade hjälm. Motorcykelns framdel är helt kvaddad, framgafflarna är böjda som kokt spaghetti och ljusen är spruckna.

Åtgärd: Be om att få åka till sjukhuset för att undersöka eventuella frakturer och inre blödningar. Din hälsa går före din motorcykels skick. Be någon att ringa eller lyft upp luren själv för att låta en bärgare plocka upp motorcykeln till ett lämpligt ställe. När du har tid får du inspektera skadorna och se om de går att reparera. Annars gäller det att ta motorcykeln till en bildemontering.

Repor i lacken

Repor i lacken är ett sattyg. Förutom att de förfular estetiken hos motorcykeln så angrips de lätt av rost, smuts och sprickor. Ta därför tag i saken omedelbart när du upptäcker repan eller reporna. Ta hojen till en lackeringsverkstad eller gör jobbet själv om du kan och har rätt engagemang.

Nu vet du hur du ska göra med en hoj som går sönder. Lycka till och kör försiktigt!